Ryby

Běžný začátek většiny akvaristů, dle rad podavačů

Tak už to dneska bývá, mladá rodinka vyráží se svou malou dcerunkou do zverimexu pořídit jí nějakou tu rybičku kterou si tak k desátým narozeninám přála. Vejdou do obchodu, sdělí své přání podavačce. A ta jim samozřejmě jako první rybku navrhne Bojovnici, o tom co jim je schopná navykládat aby prodala, jsem už psal v jiném článku.

Dejme tomu že tatínek není úplný trouba a je mu jasné že akvárium, které nemá ani dva litry objem nebude to pravé ořechové. Tak tedy za pomoci akční podavačky vyberou, setové akvárium dejme tomu 40x30x30cm (dxhxv). To je objem něco kolem čtyřiceti litrů. To už je se zavřenýma očima pro začátečníka snesitelné.

Samozřejmě jedná se o set, který je připravený takže o nákupu techniky ze strany rodičů ani podavačky není vůbec řeč. Akvárium a techniku tedy mají a tak je tam potřeba dát něco na dno. Samozřejmě je to pro malou holčičku, takže růžový písek je nezbytnost. Rostlinky podavačka nějaké doporučí, ačkoliv vůbec netuší, jaké mají nároky, ale rodiče stejně upozorní, že nejspíš pojdou a nabídne jim ještě super plastové nebo hedvábné rostlinky (ta dražší varianta) ve všelijakých barvách.

Akvárium je pro holčičku, takže vybírá ona. Rostlinky by tedy měla, dno taky, akvárium s technikou taky.

A teď to nejvíc očekávané výběr rybiček do toho „obrovského akvária“. Akvárium je přeci veliké a ryby co jsou na krámě se tam určitě vejdou. Vždyť v obchodě je mají taky v akváriích obdobných rozměrů.

Tak děvčátko vybírá, támhle tu skaláru, tu krásnou zlatou (závojnatku), támhle toho sumce na čištění skla. A podavačka loví a pytlíkuje rybičky, co jí síly stačí, aniž by se jakkoliv zmínila o nevhodnosti této kombinace ryb či příliš malém akváriu pro takové ryby. Děvčátko pokračuje ve výběru, támhle ty modro čevený, hezký malý, to už podavačka oznamuje, že je to hejnová ryba a je jich potřeba alespoň 8 (tleskám alespoň něco). Tak rybky jsou vybrané a rodinka jde ke kase. U kasy samozřejmě vezmou krmení pro rybky, aby chudinky první den nestrádaly. Při tom jim ještě vnutí zázračnou vodičku, po jejímž použití můžou ryby hned do akvária (to už biju hlavou o zeď). Pak taky další zázračnou vodičku, aby se rybičky měly dobře a byly zdravé. A samozřejmě vodičku proti řasám, jen tak. Preventivně.

Děvčátko spokojené, rodiče minimálně o dva tisíce lehčí odcházejí domů. Tam to všechno podle rady podavačky spáchají, pustí tam ryby a můžou se kochat.

Ovšem tyhle rady podavačky na svůj výsledek nenechají dlouho čekat. Do týdne holčička zjistí, že jí ta krásná velká rybka umřela. Tak jí rodiče vyloví. A když se děvčátko nedívá, spláchnou jí do záchodu se slovy „to se stane asi byla nemocná už z obchodu“. Za dalších několik dní začnou rybičky padat jak kurz české koruny. A rodiče stále jen loví a splachují. Když vymře celé akvárium děvčátko i rodiče jsou natolik znechuceni, že se akvária zbaví s tím, že to asi není koníček zrovna pro ně.

Tohle je typický příklad přístupu 99% lidí. A je jedno, jestli je to desetileté děvčátko, chlapeček nebo rodič několika dětí který vyrůstal na vesnici.

Nikdy jsem toto jednání nepochopil a ještě k tomu v dnešní době. Když se podívám na statistiky operátorů, prakticky 80% obyvatel čr má smartphone z toho asi 90% má internet v mobilu. Stačilo v obchodě omrknout název ryby napsat ho do googlu, nebo si s googlem rovnou pokecat (s mluvenou češtinou opravdu dost pokročil) a během několika málo vteřin má displej plný odkazů na nejrůznější atlasy právě s tou či onou rybou. Ale proč by to dělali? Prodavači v obchodech jsou přece školení, aby věděli, co prodávají a uměly poradit.

Závěrem bych rád řekl, že jsem článek chtěl dost přitáhnout za vlasy, aby to byl dostatečný odstrašující příklad. Bohužel je to celé pravda a tohle se děje snad ve všech zverimexech, zooshopech a akvaristikách po celé republice. A ovečky, tak jak je systém vychoval, vyhazují peníze za věci, které nepotřebují ale, podavačkou byly přesvědčeni, že ano. A nejhorší na tom je to. Že prodavačka sama na 110% věří tomu, že zákazníkům dobře poradila.

Pokud najdete v textu jakoukoliv chybu ať už gramatickou nebo technickou, dejte mi to prosím vědět,  abych ji co nejdříve opravil.  Autor: Ondřej Kozárik

 

10 komentářů: „Běžný začátek většiny akvaristů, dle rad podavačů

  • Super článek, možná by to chtělo napsat i článek pohledem prodavače, když zákazníkovi všechno vysvětlujete, čím větší, tím míň práce, rostliny chtějí svůj čas, napřed zařídit a napustit, nechat odstát, pak až přijít pro rybičky a zase nechat odstát doma, nepřelívat hned do akvária.A hromadu dalších informací, kterou by si zákazník měl zjistit, ještě před tím, než se rozhodne do obchodu vůbec jít. Když chci řídit auto, taky musím do autoškoly. A po tomhle všem, vám zákazník řekne zabalte mi to hned, stejně i tak za chvilku zdechnou, to je přístup na ránu pěstí a prodavač nemůže, musí být zdvořilý a mile se usmívat. A nejlepší jsou chytrolíni, kterým vysvětlujete, že tyhle rybičky které zrovna vybírá k sobě opravdu vhodné nejsou a on vám odpoví, že on je tak měl, tak co je vám do toho? V tom případě už nic, zavřu hubu a nabírám, co si pán zrovna poručí. 🙁

    Reagovat
  • Víte, ale ono je to dost těžké. Když jste „poctivec“ a akvaristice alespoň trošku rozumíte a snažíte se vysvětlit, jak akvárium správně založit a jaké ryby vhodně zvolit. Strávíte dvacet minut přednáškou a lidé si stejně vydupou tento postup. Můžete vyhrožovat týráním zvířat, můžete holčičku strašit, že jí rybičky pochcípají, ona ale dostane hysterický záchvat, protože jí přece tatínek k narozeninám slíbil rybičku a MUSÍ jí mít hned a milý tatínek se k vám přitočí a řekne: „dejte jí to, my pak přijdeme koupit nový, ony stejně furt chcípaj…“ A tohle máte xkrát denně. Lidi jsou debilové. Arogantní a agresivní. Prodavačka je póvl co ničemu nerozumí ale bohužel, nemůžu zákazníkovi zakázat si něco koupit, že… Takže až mě (nebo nějakou mojí kolegyni třeba) uvidíte, jak lovíme jednu neonku, jednu tetru, jednu mečovku… atd. věřte, že ty rybí polévky fakt neděláme schválně a že tomu předcházelo mnohdy i několik dní (spousta lidí se třeba přijde informovat dřív) ale pak stejně přijdou a nadiktují si to podle sebe, protože tak to oni chtějí, Franta takhle taky chová rybičky a blbá prodavačka jim do toho nebude kecat. Něco zmírním, něco i zachráním ale těchto situací s debily je tak 90%…:(

    Reagovat
    • Myslím ze prodavačky v těchto obchodech by měli mít právo odmítnout zákazníka a proste mu neprodat. Byť na základě jednoduchého dotazníku ohledně chovu. Chápu, že kšeft je důležitější, ale v tomhle odvětví by asi být neměl.

      Reagovat
  • Tohle je fakt úplně přesný. Jednou sem byl u podobny situace kde si holčička vybírala nový rybičky protože ji je něco (nepamatuji už co) vypapalo kromě krunýřovce kterej přežil čistku a pak umřelo i to co ji to tam vypapalo a holčička vybírala vybírala v podstatě živorodky (paví očka, mečovky ….) a pak to přišlo. „je ten je roztomilej“ a ja přestal googlit co muzu dat do AQ já a mrknul sem na ní. Holčička klečela u Axolota mexickyho. Maminku sem zastavil v nákupu a poctivě (asi pul hodiny) sem s ni probral co doma mají za akvárko a poradil par veci o chovu. Vypadala ze byla ráda. Sám mam akvárko s Žebrovnikama a například neonky sem pořídil původně jako pokus jak dlouho prezijou. Ale způsob jak některý lidi nakupuji je šílenství. kromě sebe sem snad nepotkal nikoho kdo by drtil v akvaristice co může a co nemůže vzít aspoň na tom mobilu. Ale to co dopustí ti prodavači je horor.

    Reagovat
  • Chyba: Prodavači v obchodech jsou přece školení, aby věděli, co prodávají a uměly poradit.

    Umely opravit na uměli

    Reagovat
  • Dobrý den, můžete mi, prosím, napsat Váš názor na „http://www.easytoys.cz/albi-akvarium-experimentalni-sada-ALBI0158.html?hparam=h&utm_source=seznam&utm_medium=cpc&utm_campaign=N%c3%a1kupy&utm_content=All“
    Mockrát děkuji

    Reagovat
    • No, je to opravdu experimentální akvárium. Bude to experiment, jak dlouho ta ryba vydrží.
      Dost pochybuji o schválení nějakou pochybnou asociací. Je to dobrý marketing.
      Využívají klasických bludů o bojovnici pestré, které se doslechnete v každém zverimexu. Bude to fungovat na klasickém principu výměny celé vody a vydrbání „akvária“ tak jak radí i s „betta akvárky“ (ty ani ne dvou litrové kostičky). Nějakou dobu to ryba zvládne, v závislosti na kvalitě vody doma. Ale víc jak rok života bych jí v tom nedával.

      Líbí se mi ten konec popisu:Prosím požádejte o přesné informace prodejnu, ve které budete rybičku kupovat. Podle druhu zakoupené rybky ji doporučujeme v případě potřeby přestěhovat do akvária o vhodných rozměrech.
      Jenže co vám řeknou v krámě? https://rybicky.wity.cz/bojovnice-pestra-aneb-myty-a-kecy-z-obchodu/

      Reagovat
  • I mne na začátku prodavač dobře vojebal s pořizováním ryb, naštěstí jsem brzy se zvědavosti začal googlit a nevhodné rybičky jsem rozdal, ještě než vyrostly.. Naštěstí. Jsou to vážně mrchy, také tomu nerozumím…. asi by mi to svědomí nedovolilo.

    Reagovat

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..